E-Fatura Başvuru Aşamaları, Mali Mühür, E-İmza
E-Faturaya Geçiş İçin Yapılması Gerekenler
E-Fatura, elektronik ortamda düzenlenen, imzalanan ve arşivlenen bir fatura türüdür. E-Fatura, Türkiye’de BELİRLİ CİROYA ULAŞAN FİRMALAR İÇİN zorunlu hale getirilmiştir ve tüm ticaret yapan işletmeler ve müşteriler için geçerlidir. E-Fatura sistemi, işletmelerin vergi mevzuatına ve yasal düzenlemelerine uyum sağlamalarını kolaylaştırmak için hayata geçirilmiştir.
E-Fatura ile Yapılacaklar
E-Fatura sayesinde işletmeler fatura düzenleme, arşivleme ve gönderme işlemlerini daha hızlı ve kolay bir şekilde gerçekleştirebilirler. Ayrıca e-Fatura sayesinde işletmeler maliyetlerini azaltabilirler ve vergi mevzuatına uyum sağlamak için gerekli olan bilgi ve belgeler daha kolay elde edebilirler.
E-Fatura başvuru süreci işletmeler için oldukça kolaydır. İşletmeler e-Fatura sistemi kullanmak istediklerinde, ilk olarak interaktif vergi dairesine başvurmaları gerekir.
E-Faturaya geçiş yapmak isteyen işletmeler için atılması gereken temel adımlar aşağıdaki gibidir:
Başvuru Yapma:
İşletmeler ilk olarak Gelir İdaresi Başkanlığı’na (GİB) başvuru yapmalıdır. Başvurular, GİB Portal Yöntemi ya da Entegrasyon Yöntemi kullanılarak yapılabilir. Eğer Özel Entegrasyon Yöntemi kullanılacaksa bu yöntem tercih edilebilir[1].
Bilgilerin Kontrolü:
İşletmeler, başvuru esnasında gerekli tüm bilgi ve belgeleri doğru ve eksiksiz bir şekilde sağlamalıdır.
Sertifika Almak:
Elektronik faturaların güvenli bir şekilde imzalanması ve gönderilmesi için elektronik sertifika alınması gerekmektedir.
E-Fatura Programı Seçimi:
İşletmeler, faturalarını elektronik ortamda düzenleyebilecekleri ve GİB ile entegre bir e-Fatura programı seçmeli ve kullanmaya başlamalıdır.
Test Süreci:
Başvurunun onaylanmasının ardından işletmeler, e-Fatura sistemine entegrasyon için bir test sürecinden geçmelidir.
Aktif Kullanıma Geçme:
Test sürecinin başarılı bir şekilde tamamlanmasının ardından, işletme artık e-Fatura sistemini aktif olarak kullanmaya başlayabilir.
Başvuru için gerekli olan LİNK
https://ivd.gib.gov.tr/
Mali Mühür Alınması
Mali mühür, Kamu Sertifikasyon Merkezi‘nden temin edilir ve öncelikle bir başvuru formunun doldurulması, sonrasında ödeme işlemi yapılması gerekir. Mali mühür sertifikası 3 yıllık olarak tanımlanır ve fiyatlar tüzel kişi ya da gerçek kişi olmasına göre değişebilir. Kurulumu da yapıldıktan sonra e-Fatura sistemi kullanıma hazır hale gelir.
Mali Mühür Kurulumu
Mali mühür kurulumu, sertifika alma işlemi tamamlandıktan sonra yapılıyor. Kurulum işlemi, mali mühür sertifikasının kurulacağı bilgisayarın işletim sistemine göre farklılık gösterebilir.
Kurulum işlemi için, Kamu Sertifikasyon Merkezi’nin internet sitesinde yer alan talimatları takip etmeniz gerekmektedir.
İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden kayıt oluşturduktan sonra anlaşmış olduğunuz entegratör firma ile sözleşme imzalamanız gerekmektedir. Bu sözleşme sanal ortamda imzalanacak olup elinizde gerçek kişiler için e-imza tüzel kişiler için mali mühür ile yapılır.
e-Faturaya başvuru yapmadan önce tüzel kişilerin mali mühür temin etmeleri gerekmektedir. Tüzel kişilerin mali mühür temin etmeleri, e-Fatura sistemi için gerekli olan bir ön koşuldur. Mali mühür, fatura numarasının ve diğer bilgilerin doğruluğunu kanıtlamak için kullanılır.
E-İmza Kullanımı
Gerçek kişiler ise mali mühür temin etme zorunluluğu olmaksızın e-imza kullanabilme hakkına sahiptir. e-imza ise e-Fatura sistemi için gerekli olan diğer bir ön koşuldur.
Başvuru aşamalarına gelecek olursak, başvuru yapmak için öncelikle e-Fatura sistemi için gerekli olan mali mühür veya e-imza temin edilmesi gerekmektedir. Daha sonra, e-Fatura başvuru formu doldurulur. Başvuru, incelendikten sonra e-Fatura sistemi tarafından onaylanır ve kullanıma açılır.
e-Fatura Başvuru
Formda, tüzel kişi veya gerçek kişi olarak mükellefiyetinizi belirtecek ve firmanızın bilgilerini eksiksiz bir şekilde dolduracaksınız. Ayrıca, e-fatura kullanımı için tercih edeceğiniz yöntemi (mali mühür veya e-imza) ve mali mühür numaranızı gireceksiniz.
e-Fatura Kullanmaya Başlama
Başvuru formunu doldurduktan sonra, “Onayla” butonuna tıklayarak başvurunuzu tamamlayabilirsiniz. Başvurunuzun onaylandığını takip edebileceğiniz bir takip numarası alacaksınız.
Başvuru formunun doldurulmasının ardından, başvuru onaylandıktan sonra e-Fatura sistemi kullanmaya başlanabilir.
Başvurunuzun onaylandığını ve sisteme kaydedildiğini takip edebileceğiniz bir e-posta alacaksınız.
Kendi e-Fatura Sistemini Kurma
Bu yöntem, mükellefin kendi bilgi işlem sistemi üzerinden e-fatura oluşturmasını ve Başkanlığın sistemine göndermesini sağlar. Entegrasyon yöntemi ile e-fatura oluşturma ve gönderme işlemleri otomatikleştirilir ve manuel işlemler azaltılır.
Kullanım yöntemi olarak seçtiğiniz “Entegrasyon” yöntemi için, ayrıca yapılması gereken işlemler ve entegrasyon için gerekli olan belge ve bilgiler için GIB ile iletişime geçmeniz gerekli.
En Uygun Seçenek
Bu seçenekler arasından kendinize en uygun olanı seçebilirsiniz. Başvuru formunu doldurduktan sonra “Onayla” butonuna tıklayarak başvurunuzu gönderebilirsiniz. Başvurunuzun onaylandığını bildiren bir e-posta alacaksınız ve artık e-fatura kullanmaya başlayabilirsiniz.
Ancak, tüzel kişiler için e-imza kullanımı yasaktır. Tüzel kişiler için yalnızca mali mühür kullanımı geçerlidir. Bu nedenle tüzel kişilerin e-fatura başvurusu sırasında mali mühür kullanmaları gerekmektedir.
e-Fatura ile Birlikte e-İrsaliye ve e-Arşiv Fatura
E-Fatura için e-Arşiv veya e-İrsaliye hizmetlerinden de yararlanmak isterseniz bu hizmetleri entegratör üzerinden aktif hale getirebilirsiniz. E-Fatura sistemi ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa GİB destek hattını arayarak çözüm bulabilirsiniz.
• Yerli Yazılım:
E-Fatura işlemlerinizi yerli yazılımlar ile yürütmek istiyorsanız bu seçeneği tercih edebilirsiniz. Bu yöntemde e-fatura işlemlerinizi kendi yazılımınız üzerinden yapabileceksiniz.
• Elektronik Fatura Portalı:
E-Fatura işlemlerinizi portal üzerinden yürütmek istiyorsanız bu seçeneği tercih edebilirsiniz. Bu yöntemde, e-fatura işlemlerinizi portal aracılığıyla yapacaksınız. Bu seçenekler arasında hangisini tercih edeceğinizi seçebilirsiniz. Daha sonra, e-posta adresinizi ve telefon numaranızı girerek formu tamamlamalısınız.
Formunuzun onaylandığını ve e-fatura uygulamasının kullanıma hazır olduğunu teyit eden bir e-posta alacaksınız.
Bireysel e-İmza başvurusu için gerekli belgeler:
• Kimlik fotokopisi (nüfus cüzdanı ya da pasaport)
• Başvuru formu (e-imza sağlayıcı tarafından sağlanıyor)
• Başvuru ücreti (e-imza sağlayıcı tarafından belirleniyor)
Kurumsal e-İmza başvurusu için gerekli belgeler:
• Ticaret sicil gazetesi (son unvanın yer aldığı)
• Başvuru formu (e-imza sağlayıcı tarafından sağlanıyor)
• İmza sirküleri (noter onaylı)
• Başvuru ücreti (e-imza sağlayıcı tarafından belirleniyor)
Belgelerin tamamının aslının ya da noter onaylı suretlerinin e-imza
e-Fatura Faydaları
e-Fatura sistemi, vergi denetimlerinde daha hızlı ve kolay bir süreç sağlar. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak denetimlerde mükelleflerin e-Fatura sisteminde sakladıkları belgeler daha kolay ve hızlı bir şekilde incelenebilir. Bu sayede mükelleflerin denetimler sırasında harcadıkları zaman azaltılır ve denetimlerin daha etkili ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi sağlanır.
Daha Hızlı Fatura
E-Fatura sistemi ile birlikte, mükellefler, fatura bilgilerini daha hızlı ve doğru bir şekilde girerler. Bu sayede fatura bilgilerinin doğruluğu ve eksiksizliği artar. Böylece, mükellefler, yanlış veya eksik bilgi içeren faturalardan dolayı oluşabilecek hukuki sorumlulukların önüne geçerler.
Kimler E-Fatura Kullanmalı
2020 ve 2021 yılı toplam cirosu 4 milyon TL ve üzeri olan firmalar 1 Temmuz 2022 tarihinde e-fatura ve e-arşiv fatura uygulamasına geçmeleri zorunlu tutulmuştur. Ayrıca, 1 Temmuz 2022 tarihinden sonra Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayanlar da e-fatura uygulamasına geçmeleri zorunlu tutulmuştur.
Kurumsal e-imza için başvuru belgeleri
Ticaret sicil gazetesi veya ticaret siciline kayıtlı olduğu belediye kayıt belgesi
Tüzel kişiliği temsil eden yetkili kişilerin noter onaylı imza sirküleri
Başvuru formu ve Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi
E-imza kullanım amaçlarını ve kullanıcılarını belirten kullanıcı sözleşmesi.
Bu belgeler hazırlandıktan sonra, e-imza sağlayıcılarının web sitelerinden online olarak başvuru yapabilirsiniz. Başvuru sonrası, e-imza cihazınız veya kartınız kurulum yapıldıktan sonra size teslim edilir ve kullanmaya başlayabilirsiniz.
2 Bin ve 5 Bin Tl yi Aşan Faturalar
Bu sınırlamalar vergiler dahil toplam tutar 5 bin TL’yi veya vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler dahil toplam tutarı 2000 TL’yi aşan faturalar için geçerlidir. Bu kuralları uymayanlar için cezai yaptırımlar uygulanabilir.
İnteraktif Başvuru
E-Fatura interaktif başvuru işlemleri söylediğiniz adımlarla gerçekleştirilebilir. Ancak, önemli olan sadece bu adımları izlemek değil, aynı zamanda başvuruda istenen bilgilerin doğru ve eksiksiz bir şekilde doldurulmasıdır.
Mali Mühür
Bu bilgiler arasında mükellef bilgileri, sorumlu kişi bilgileri, e-Fatura kullanım yöntemi veya entegrasyon bilgileri gibi bilgiler yer alır. Ayrıca, e-fatura interaktif başvuru yaparken mali mühürünüzün kurulumunun yapılmış olması gerekir. Başvuru sırasında gerekli tüm bilgi ve belgelerin hazır olması ve doğru şekilde doldurulması ile e-Fatura interaktif başvuru işlemi hızlı ve sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilebilir.
Kanuni Merkez Nedir?
Kanuni merkez, bir şirketin hukuki olarak kurulu olduğu yerdir. Bu yer genellikle şirketin merkezi veya genel müdürlüğünün bulunduğu yerdir. Kanuni merkez, e-fatura başvurusu formunda doldurulması gereken bir alandır. Başvuru sırasında kanuni merkezin Türkiye içinde veya Türkiye dışında olduğu belirtilmelidir. Bu bilgi, vergi mükellefinin vergi dairesine bağlı olarak hangi vergi tarifelerine ve kanunlara tabi olduğunun belirlenmesinde kullanılır.
Tamsoft İle e-Faturaya Geçiş
E-Fatura geçişinizi Tamsoft ile gerçekleştirmeniz ile birlikte, e-Fatura sistemine entegrasyonunuzu kolaylaştırıyor, zaman ve maliyet avantajı sağlıyorsunuz. Özellikle e-Fatura başvurusunun anlamadığınız ya da uğraşmak istemediğiniz konularınızda, Anahtar Teslim e-Fatura hizmeti ile sizin adınıza bütün işlemleri gerçekleştiriyorlar. Bu sayede sizin yerinizden bile kalkmadan e-Fatura kullanıcısı oluyorsunuz ve başvuru işlemleri ile boğuşmadan işletmenizin dijital dönüşümünü tamamlıyorsunuz.